Laaggeletterdheid in VR
Ongeveer 1 op 9 volwassen mensen in Nederland hebben moeite met lezen en schrijven en/of rekenen. Laaggeletterdheid stuit ook vaak op onbegrip. Meer begrip is te creëren door mensen die niet laaggeletterd zijn het zelf te laten ervaren. Dit hebben we gedaan in VR (Virtual Reality) experience met behulp van een Oculus Quest VR bril. Spelers worden ondergedompeld in een situatie gezet met een achterstand, waar ze ook niet zomaar van uit kunnen door weg te kijken. Je zal je toch moeten zien te redden.
In opdracht van Taalhuis Midden-Brabant heeft BlewScreen deze virtuele ervaring gecreëerd waarbij spelers in een denkbeeldige situatie gezet worden van een laaggeletterde, waarbij het moeilijk is de communicatiemiddelen die daarnaast gepaard gaan met tijdsdruk te volgen.
De speler begint in een neutrale ruimte zodat spelers die niet aan VR-omgevingen gewend zijn hier even aan kunnen wennen. Na het bijna onleesbare briefje in de eigen hand bekeken te hebben komt de speler in de vertrekhal van een treinstation. Er moet dan aan de hand van dat erg moeilijk leesbaar briefje nog steeds in de hand de reisbestemming achterhalen worden. Maar welke trein op welk perron en hoe laat is lastig te achterhalen. De teksten zijn in een onleesbaar lettertype dat moeilijk vergelijkbaar is met wat spelers al kennen. De klok in het treinstation loopt ook niet zoals die hoort. De tijdsdruk is ook hoog. De speler zal moeten proberen de teksten te lezen en dan binnen 5 minuten bij het juiste perron te staan.
De VR experience is te ervaren op de door Taalhuis Midden-Brabant georganiseerde gelegenheden.